BesökareDriva företag/ webshopSökmotoroptimering

24 timmar kvar: Googles mobiluppdatering

Google har nyligen gått ut med att de kommer att selektivt filtrera deras sökresultat efter om hemsidor är mobilanpassade eller ej. Webbplatser som nu inte är responsiva eller mobilanpassade kommer istället att hamna längre ner i deras sökresultat genom en helt ny algoritm. Detta hjälper folk som söker på mobila enheter efter information och hemsidor, men straffar alla de hemsidor som inte längre kommer att ha någon chans att ligga kvar på topprankingen om de nu inte bestämmer sig för att lägga ner pengar på mobilanpassning.

Från och med den 21:a april är det sagt att Google kommer att utöka dess användning av mobil-vänlighet genom ändrad rangordning. Denna förändring kommer att påverka mobila sökningar för samtliga språk i världen och kommer att ha en betydande inverkan på sökresultaten. Följaktligen kommer användarna att finna det lättare att få relevanta, höga sökresultat kvalitet som är optimerade för sina enheter.  Detta är för att sökresultaten ska vara så anpassade och relevanta som bara möjligt. För att få hjälp med att göra en mobil-vänlig webbplats hänvisar Google till deras guide för mobila vänliga platser. För att testa sidor kan man vidare använda sig utav Mobil-Friendly Test. Om man har en webbplats kan man använda sina verktyg som webbansvarig för att få en fullständig förteckning över mobila användbarhetsfrågor över webbplatsen med hjälp utav Mobil-Användbarhetsrapporten.

Som aktiva internetanvändare vet vi att det kan vara otroligt bökigt och jobbigt att handskas med hemsidor som inte är optimerade för mobila enheter på just en mobil enhet. När stationära webbsidor läses in på surfplattor och mobiler så tenderar det att uppstå en del problem och man kan i många fall inte använda webbplatsen så effektivt som man hade önskat, om ens alls. Just detta vill Google förändra genom denna optimering som nu kommer att pusha på alla hemsidor till att mobilanpassa och utveckla deras hemsidor även för mobilt surf. Detta kan ha sina för och nackdelar. Vissa äldre hemsidor kanske inte alls är aktuella för mobiloptimering, medan andra inte vill lägga ner tid, energi och pengar på att mobiloptimera för att bevara sin placering på Google. Vissa sökare förlorar då tillgängligheten till dessa hemsidor som kommer att falla bort mer och mer. Det känns delvis som ett straff för alla de som inte har mobilanpassat sina webbplatser ännu, även om det endast strävar mot ett enklare och smidigare sökande för Googles användare.

Denna förändring känns dock väldigt välgrundad eftersom mer än hälften utav sökningarna på Google idag sker via mobila enheter. Det skulle kunna uppfattas som orimligt att inte kunna se allt innehåll på sina mobila enheter när de används i så pass stor utsträckning som idag. Att i princip tvinga hemsidor att mobilanpassa ökar givetvis lättillgängligheten i det stora hela och kan dessutom gynna hemsidor i längden eftersom de på så vis ökar sin räckbredd och når ut till kunder och besökare som lever dynamiska liv och vill ha tillgång till hemsidor även när de står på bussen eller sitter på ett kafé i stan. De personer som skulle motsätta sig denna förändring är helt enkelt de hemsidor som inte har möjlighet till att mobilanpassa, som nu kommer att hamna i glömskan tack vare Googles nya algoritm som förespråkar mobiloptimerade webbplatser. Många webbplatser är i full fart med att mobilanpassa och utveckla vidare för att kunna vara redo inför denna förändring den 21:a april och kunna mäta sig med konkurrerande webbplatser, som exempelvis inte heller har mobiloptimerat. Så trots att denna nya anpassning utav sökfilter hos Google stänger vissa dörrar så öppnar den upp många nya och ser till så att vi strävar framåt i internetutvecklingen och utvecklingen utav webbsidor.

Föregående inlägg

Analysera på Twitter

Nästa inlägg

Instagram: E-handel