EkonomiMarknadsföring

Locka fler kunder med rabatterbjudanden

Att handla på nätet är idag ett vanligt sätt att införskaffa det man behöver. Många kunder söker aktivt efter erbjudanden för att hitta den bästa dealen för det de söker efter. Har du en webbshop kan det därför vara en bra idé att ta hjälp av rabattkoder och erbjudanden ibland för att locka fler kunder till din webbshop.

Håller du på att starta upp en webbshop eller vill du öka försäljningen? I så fall är rabattkoder och erbjudanden ett bra sätt att locka fler kunder till din hemsida. En av Sveriges största kupongsajter samlar rabattkoder hos olika nätbutiker, vilket gör det enkelt för kunderna att söka efter specifika erbjudanden.

Så lockar du fler kunder till din nätbutik

Väldigt många som näthandlar söker länge och väl efter det bästa erbjudandet för produkten de söker efter. På nätet är det enkelt att jämföra priser på varorna och vissa handlar enbart till reducerade priser. För dig som äger en nätbutik är det därför viktigt att hålla ett jämt tempo med de andra nätbutikerna och att regelbundet erbjuda reducerade priser i form av rea eller rabattkuponger är ett effektivt sätt att locka fler kunder. För att göra det enkelt för dina kunder att hitta erbjudanden i din nätbutik kan du ta hjälp av hemsidor som samlar olika nätbutikers erbjudanden. På så sätt kan kunderna hitta din butik samtidigt som de söker efter någon annan, vilket hjälper dig att få fler kunder.

Variera dina erbjudanden regelbundet

För att få så stor chans som möjligt att locka kunder till din nätbutik bör du regelbundet variera dina erbjudanden och rabattkuponger. Säljer du samma typ av varor kan du variera rabattens storlek i procentandelar, men har du ett brett utbud av varor bör du rotera rabatterbjudandena på de olika produkterna regelbundet. Då når du ut till en bredare kundkrets och sannolikheten att kunderna håller ögonen öppna efter kommande erbjudanden i din butik ökar. När en kund bestämt sig för att köpa en produkt med en rabattkupong i din nätbutik finns också chansen att de passar på att köpa andra saker i din butik för att spara på fraktkostnaden.

Sälj inte ut produkterna

Det är viktigt med regelbundna prissänkningar och/eller rabatterbjudanden, men du ska inte sälja ut dina produkter bara för att locka fler kunder. Annars finns risken att kunderna blir vana vid att dina varor oftast går att köpa mycket billigare och många kunder är villiga att vänta länge på att priserna ska sänkas. Då får du sämre omsättning och kommer både sälja mindre och till lägre priser. Försök att hitta en bra balans där varorna inte säljs för billigt för ofta, men där du samtidigt lockar kunderna med bra erbjudanden.

Bjussa på frakten ibland

Att erbjuda rabattkoder och reapriser på varorna i nätbutiken då och då är toppen, men att dessutom bjuda på frakten ibland är en praktisk metod för att få kunderna att genomföra ett köp. Antingen kan du bjuda på enbart frakten eller kombinera gratis frakt ihop med andra erbjudanden.

Föregående inlägg

Skapa webshop med hemsida24

Nästa inlägg

Öka din försäljning med digital marknadsföring