Driva företag/ webshopStarta webshop

Så du har blivit med hemsida? Vad ska du ha den till?

Du kanske har haft ett företag i några år nu. Det går ganska bra,men när allt fler antydde att ”finns man inte på internet så finns man inte alls” så beslutade du dig för att skaffa en hemsida. Och så mycket längre än så tänkte du inte.

Så du gör som de flesta andra gör, som är experter inom sitt område, men inte riktigt har koll på det här med internet och hemsidor. Du sätter upp ett par sidor; en med företagets namn och adressuppgifter och en kort historik, följt av sida 2 som blir ungefär som ett CV. Här skriver du om hur du som barn var intresserad av ämnet, och vilka skolor du gått i och hur fantastiskt kvalificerad du är inom ditt område. Och, eftersom du tror att det är det som gäller, talar du om med stora röda bokstäver att du är billigast på planeten.

Men vad de flesta inte riktigt verkar förstå är att de som besöker din sida inte bryr sig ett skvatt om hur många hundar du hade i barndomshemmet, eller att du gick ut din specialutbildning med högsta betyg. Eller någonting ur din historia överhuvudtaget.

De är intresserade av om du kan möta deras behov. Och priset är inte nödvändigtvis den viktigaste faktorn. Det enda viktiga målet för din hemsida är att se till att du kan hjälpa kunden/besökaren att lösa hans problem. Så varför inte visa med bild eller video att du verkligen vet hur man bygger en altan? Det är så klart ingen bra idé om du är rörmokare, men du förstår poängen…

Vilken typ av hemsida har du?

Folk är ute på internet för i grunden 3 syften; spel och nöjen, shopping, och informationssöking. Och detta har stor betydelse för hur du designar din hemsida. Med design menar jag inte färg och form i första hand, utan vad du faktiskt väljer att fylla dina sidor med.

Spel och nöjen: Mängd före kvalité? Nja, kanske inte riktigt, men här är det nödvändigt med mycket material, och mycket att välja på, om inte dina besökare ska tröttna. Om du t.ex. ska driva ett casino på nätet kan du inte bara slänga upp ett par tre spel. Ju mer spelalternativ du har, desto bättre. Dessutom behöver du också ”utbilda” dina besökare, så att de vet hur spelen går till. De som driver PokerStars Casino vet vad de gör så har du planer så kolla in deras site.

Shoppingbesökarna är ute för att handla. Därför är det av yttersta vikt för dig som driver en webshop att navigeringen är tydlig, att du har flera bra bilder på varje produkt – och inte minst att köpprocessen är enkel! Och har du inte en webshop, så tänk på att oerhört många kollar först på nätet, för att sedan åka ner till centrum och handla i en fysisk butik.

 

 

Till sist: Informationssökarna vill ha fakta, inte lull-lull. Ska du beskriva ett visst ämne så se till att du har på fötterna, och att du skriver så att dina besökare håller intresset vid liv.

Besökare, ja. Hur ska jag få dem att hitta mig?

I korthet handlar det om ”User Experience”.  Koncentrera dig på användarens upplevelser och beteende på din webbplats: UXO – ”User Experience Optimisation”, ett uttryck jag för första gången hörde Perry Belcher använda nyligen på Traffic & Conversion Summit . Låt din hemsida fyllas med relevant och intressant information, skriv med passion om dina produkter eller tjänster, uppdatera förhållandevis ofta – och besökarna kommer att älska dig.

En mycket viktig funktion  på din hemsida är numera att den bör vara responsiv. Detta innebär att sidan anpassar sig automatiskt efter vilken skärmstorlek som används, och alltså känner av om det är en dator, mobiltelefon eller surfplatta som besöker sidan. Google tar hänsyn till detta vid sin ranking av din sida. (Återigen: User Experience.)

Men du kan också sprida ordet om din hemsida på andra sätt.  Du kan t.ex. göra en deal med ett annat företag i en annan bransch men med samma målgrupp. Lägg era informationsblad eller kampanjer hos varandra och dra nytta av bådas kunder.

Lycka till!

Föregående inlägg

Vikten av rätt Title på undersidor

Nästa inlägg

Gör dina kunder tryggare och öka försäljningen